Ha szeretsz nosztalgiázni, ha szereted a kis vasutakat, akkor Erdélyban sok helyen alkalmad nyílik régi gőzmozdonnyal hajtott keskeny nyomtávú vonatokon utaznod. Ezek közül a legismertebb a Felsővisón közlekedő „mocanita”, ami 21 kilométeren tud elszállítani a Vasér folyó völgyében. Ez a leghosszabb az összes megmaradt erdészeti, vagy menetrendszeerű járatok közül. A kisvonatra összesen 54-en tudnak felülni és még szeptemberben is közlekedik. Naponta háromszor indul és oda vissza 2.5 óra a menetidő.
Nem olyan rég komoly baleset történt, mert annak ellenére, hogy folyamatosan telt házzal üzemel, a sínek karbantartására nem fordítanak semmit. Egy „fapados” menetjegy ára 74 lej felnőttek számára és 47 lej gyerekeknek. Aki a célállomáson piknikezni is szeretne, annak 113, illetve 74 lejt kell befizetnie. Több mint 300 utast szállított a kisvonat, amikor a mozdony kisiklott és magával rántotta az első vagont. 12 turista sérült meg, akik csak egy nurofent és a jegy árát kapták vissza.
Bukovinában, Vatra Moldovita kicsiny településén, ami híres csodaszép fa kolostoráról, ott is közlekedik egy gőzvonat. Szováta és Vármező között is van egy kisvasút, ami talán a legkultúráltabb és a legbiztonságosabb az összes működő kisvasút közül. Kommandón, Kovászna megyében is újra indult a kisvasút, de itt is volt már baleset .
A magyar határhoz közelebb két kisvasutat is találunk, az egyik Brád és Kristyor között 8 kilométeres szakaszon közlekedik. Brádon éppen még nem fejezték be a vasútállomás impozáns épületének a felújítását, de ahogy elnéztem jól haladnak a munkával.
Innen mindössze 40 kilométerre találjuk az Abrudbánya és Topánfalva között közlekedő kisvasutat, aminek a járható szakaszát egészen Aranyosbányáig bővítették. Bízunk benne, jövőre is fog közlekedni, mert az Aranyos folyó völgye csodaszép.
Fedezd fel Erdély nevezetességeit: